Overgangswoorden en Yoast SEO
Als wij uw WordPress website opleveren heeft u oa. de beschikking over de plug-in “Yoast SEO”. Met behulp van deze plugin kunt u uw vindbaarheid bij zoekmachines optimaliseren. Als u zich gaat verdiepen in deze plugin komt u een aantal termen tegen zoals overgangswoorden.
We gaan het deze keer hebben over “Overgangswoorden”. Wat zijn het en waarom past u deze toe? Als u een pagina of bericht schrijft, wordt deze geanalyseerd door Yoast SEO. Eén van deze analyses is het verbeteren van de Leesbaarheid. Dit wordt onder andere gedaan door overgangswoorden.
We zullen een korte toelichting geven over deze term. Overgangswoorden zijn woorden die verdeeld kunnen worden in twee groepen. Zo hebben we de eenvoudige voegwoorden zoals; dus, en, want, maar etc. Daarnaast zijn er ook nog de bijwoorden zoals; waardoor, daarom, daarentegen, bovendien, anderzijds etc.
De belangrijkste reden is dat het gebruik van deze woorden de tekst makkelijker te lezen wordt. Doordat vaak afgeraden wordt om zinnen langer dan 20 woorden te maken gaat men er vaak vanuit dat de overgangswoorden aan het begin van de zin moest staan. Dat is dus niet geheel waar.
Hoe werkt het via Yoast SEO

Als u onder aan uw pagina kijkt tijdens het bewerken, ziet u het Yoast SEO blokje.
U kunt hier diverse onderdelen uit en inklappen.
Als u de “Leesbaarheidsanalyse” uitklapt ziet u de regel Overgangswoorden.

Als u het goed heeft gedaan heeft u een groen rondje. Indien deze rood of oranje is dan kunt u hier wellicht nog verbeteringen in aanbrengen in uw tekst. Om u een te ondersteunen bij dit onderdeel heeft Yoast SEO het oog-icoon rechts toegevoegd. Als u deze aanklikt en dus activeert worden in de tekst gedeeltes gearceerd waar u het goed heeft gedaan.

Focus u niet helemaal blind op deze analyse in Yoast SEO.
Over forceren van overgangswoorden kan een negatief lees effect geven.
Overgangswoorden Overzicht
We hebben hieronder een opsomming van een groot aantal overgangswoorden waar Yoast Seo op let en dus ook indirect een verbetering is voor uw vindbaarheid bij zoekmachines. De belangrijkste reden voor u om hiermee aan de slag te gaan is, hoe leesbaarder, hoe fijner en dus hoe vaker uw bezoekers terug komen. Natuurlijk moeten de teksten wel relevant zijn voor uw bezoekers.
A
- aan de andere kant
- aan de ene kant
- aangenomen dat
- aangezien
- al met al
- alleen als
- als (gevolg (van))
- als laatste
- anders gezegd
- anderzijds
B
- behalve als
- bijgevolg
- bijvoorbeeld
- bovendien
C
- concluderend
D
- daar staat tegenover
- daardoor
- daarentegen
- daarmee
- daarna
- daarnaast
- daarom
- daartoe
- desondanks
- doch
- door middel van
- doordat
- dus
E
- echter
- één
- eerder
- eerdere
- eerst
- er is nog een reden waarom
- evenals
- evenzeer
G
- gesteld dat
H
- hetzelfde als
- hieruit volgt
- hoewel
I
- immers
- in aanmerking komend
- in de eerste plaats
- … de tweede plaats
- in het bijzonder
- indien
- integendeel
- intussen
K
- kortom
L
- later
M
- maar
- maar ook
- met de bedoeling
- mits
N
- nadat
- namelijk
- net als
- net zoals
- niet alleen … maar ook
- niet als
- niettemin
- noch
O
- ofschoon
- ofwel
- omdat
- onder andere
- ook
- ook weer
- op dezelfde wijze
- opdat
S
- samengevat
T
- ten eerste
- … gevolge van
- ten slotte
- ten tweede
- tenzij
- ter illustratie
- terwijl
- toch
V
- vandaar dat
- verder
- vervolgens
- voordat
- vroeger
W
- waardoor
- wanneer
- want
- weliswaar …. maar
Z
- zo
- zoals
- zoals gezegd
- zodoende
- zowel … als
Credits: Stefan van Dijk voor het ontdekken van de overgangswoorden.