Your Account in DirectAdmin

Het controle paneel DirectAdmin bestaat uit drie menu’s.
Your account, E-mail management en Advanced features.

Hier vindt u de basis opties voor uw domein, voor deze opties heeft u geen geavanceerde kennis nodig met betrekking tot hosting. Mocht u er toch niet uitkomen, kunt u contact opnemen met Webdiensten ZZP.

  • Domain Setup
    • Hier kunt u domeinnamen toevoegen en wijzigen aan uw webhosting account.
      Dit doet Webdiensten ZZP voor u, deze hoeft u dus niet te gebruiken.
  • Change Password
    • Hier kunt u uw wachtwoord wijzigen voor uw DirectAdmin login, door uw huidige wachtwoord in te vullen, gevolgd door het nieuwe wachtwoord en een bevestiging van het nieuwe wachtwoord. Door op Submit te klikken, bevestigt u de wijziging. Hiervan geeft DirectAdmin u een bevestiging. Hiermee is het wijzigen van het login password voltooid.
  • Login History
    • Met deze optie kunt u zien wanneer en vanaf welk IP-adres er is ingelogd met uw DirectAdmin Account.
  • Support Center
    • Als u vragen heeft kunt u deze stellen door een ticket aan te maken (Create a Ticket), maar u kunt ons ook een email sturen.
  • Installed Perl Modules
    • In deze tabel vindt u een overzicht van Perl-modules die u kunt gebruiken in DirectAdmin.
  • Create/Restore Backups
    • Webdiensten ZZP maakt dagelijks tot 7 dagen geleden een backup van uw website. Met deze optie heeft u de mogelijkheid om een extra backup te maken van uw site. De backup wordt bewaard in de map Back-ups. Wilt u een back-up terugzetten, die niet op de server is bewaard, dient u deze dus te plaatsen in de Backups map. U kunt een Backup maken door de delen te selecteren waarvan u een backup wilt maken, en vervolgens op Create Backup te klikken. De gemaakte backup, kunt u downloaden door op de link te klikken, die Direct Admin genereert. U kunt een backup terugzetten, door deze te selecteren uit de lijst met backups. Vervolgens kunt u items die u terug wilt zetten selecteren door Select Restore Options. U krijgt een overzicht van de delen die u terug wilt zetten. Na selectie kunt u op Restore Selected Items klikken.
  • cmd-webalizerSite Summary / Statistics / Logs
    • Hier vindt u uitgebreide informatie met betrekking tot het gebruik van uw site en het
      aantal bezoekers. U kunt de log files bekijken door te klikken op Full Log op Full Usage Log voor alle logs met betrekking tot toegang van uw site, of op Full Error Log voor foutmeldingen bij bezoek van uw site. U kunt hier eventueel uw website statistieken openbaar maken voor iedereen.
  • FTP Management
    • Op deze pagina`s kunt u gebruikers van uw FTP toevoegen of wijzigen. Allereerst krijgt u een overzicht te zien van de huidige gebruikers of users.
      Door op Create FTP-account te klikken, kunt u een extra user toevoegen.
      De aan te maken gebruiker dient u te voorzien van een username en een password. Daarnaast kunt u aangeven waar de gebruiker toegang tot heeft.
      Nadat u alles heeft ingesteld, kunt u op Create klikken, waarna de gebruiker wordt aangemaakt. U zult deze nu ook in het overzicht terugvinden.
      da-ftp

      • Domain: De gebruiker heeft nu toegang tot alle gegevens van uw domeinnaam en kan de website wijzigen.
      • FTP: De gebruiker heeft toegang tot de ftp map (public_ftp). Deze optie kunt u gebruiken, wanneer u de gebruiker ruimte wilt geven om bestanden te plaatsen.
      • User: Hier kunt u de gebruiker koppelen aan een domein. Is gelijk aan de optie Domain, bij gebruik van één domeinnaam.
      • Custom: Hier kunt de gebruiker zelf een plaats toewijzen, waar deze toegang tot heeft.
  • Subdomain Management
    • Deze optie geeft u de mogelijkheid om subdomeinen aan te maken. De inhoud voor het subdomein dient u in de map met de naam van het subdomein te plaatsen in de filemanager. U krijgt eerst een overzicht te zien van de aangemaakte subdomeinen. Deze kunt u wijzigen of verwijderen. Daarnaast kunt u subdomeinen aanmaken door de naam van het subdomein in Add Sub-Domain: in te vullen en vervolgens op Create te klikken.
  • MySQL Management
    • Met deze optie kunt u een MySQL database aanmaken en bewerken of een backup maken van de database.Door op Create new Database te klikken, kunt u een nieuwe database maken. U komt dan op een scherm terecht, waar u een de database een naam geeft en een gebruikersnaam met wachtwoord, Zodat deze gebruiker in kan loggen op de database (met phpMyAdmin) om wijzigingen aan te brengen. Na het invullen van deze gegevens, kunt u het aanmaken bevestigen door op Create te klikken.U kunt uw database bewerken door op phpMyAdmin te klikken. U krijgt vervolgens een loginscherm, waar u dient in te loggen met de gebruikersnaam en wachtwoord die u bij het aanmaken van de database heeft toegewezen. Vervolgens komt u in het phpMyAdmin-scherm en kunt u uw database bewerken.In het overzichtsscherm van uw database, vindt u de optie Download Backup en Upload a database backup. Hier kunt u uw backup downloaden en een .gzip of .zip bestand gebruiken om een backup terug te zetten. Als u meerdere databases beheert, dan dient u voor het terugzetten eerst de juiste database te selecteren.
  • Password Protected Directories
    • Met deze optie kunt u mappen afschermen met een username en password. Door deze optie te selecteren, krijgt u eerst een overzicht te zien van de huidige beschermde mappen. U kunt een map toevoegen door op Find a Directory to Password Protect te klikken. U komt dat in de File manager, alwaar u een map kunt aangeven, die u wilt beschermen.U kunt een map beschermen door Protect te kiezen. U komt vervolgens in een scherm, waar u een username en password dient op te geven. Als u dit wilt kunt u, als u dat wilt, het beschermde gedeelte een naam geven.
      da-protect
      Nadat alles heeft ingevuld, klikt u op Save. Nadat de bescherming is vastgelegd, geeft DirectAdmin u een melding hiervan. U kunt de map dan ook terugvinden in het overzicht.
  • File Manager
    • Met de file manager kunt u bestanden in de map public_html plaatsen en
      verwijderen. Daarnaast kunt u ook mappen afschermen. Na het selecteren van de file
      manager, krijgt u een overzicht van uw bestanden, daaronder staan verschillende
      opties:

      • Set Permission: het toekennen en wijzigen van bepaalde rechten aan geselecteerde bestanden.
      • Add to clipboard: geselecteerde bestanden toevoegen aan het klembord.
      • Delete: verwijderen van het geselecteerde bestand.
      • Copy Clipboard Files here: optie om bestanden die op het klembord staan, te kopiëren naar de huidige map.
      • Move Clipboard Files here: optie om bestanden die op het klembord staan te verplaatsen naar de huidige map.
      • Empty Clipboard: leeg maken van de lijst met bestanden op het klembord.
      • Create New Folder: het aanmaken van een nieuwe map.
      • Create New File: het aanmaken van een nieuw bestand in de huidige map. Door de optie Html template aan te vinken, wordt er een leeg html bestand gemaakt.
      • Upload files to current directory: het plaatsen van meerdere bestanden in de huidige map:De te plaatsen bestanden kunt u met Browse selecteren. De bestanden worden geplaatst, als u op Upload Files klikt.
      • Compress clipboard files to: hier kunt u een gecomprimeerd bestand maken van de bestanden die op het klembord geplaatst zijn. Het comprimeerde bestand wordt in de huidige map geplaatst en heeft de door u aangegeven naam.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *